عایق ها

چه زمانی باید عایق خانه را عوض کرد؟

عایق

زمانی که عایق خانه شروع به فرسودگی می‌کند و مشکلاتی مانند افزایش میزان مصرف انرژی یا به خطر افتادن سلامتی به دلیل وجود کپک‌ها، جوندگان و… را بوجود می‌آورد، باید عایق خانه را عوض کنید. برای این که زمان تعویض عایق‌های خانه خود را بهتر بشناسید، لازم است ابتدا با نوع عایق موجود در محیط زندگی خود آشنا شوید و عوامل موثر بر ضعیف شدن عایق را بشناسید.

چه عایق‌هایی برای عایق بندی خانه مورد استفاده قرار می‌گیرند؟

عایق‌ها انواع مختلفی دارند و هر کدام دارای طول عمر متفاوتی هستند. از جمله عایق‌های پر کاربرد برای عایق بندی خانه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

اسپری فوم پلی اورتان

اسپری فوم پلی اورتان یکی از موثر‌ترین، مطمئن‌ترین و بادوام‌ترین عایق‌های خانگی است که می‌تواند مدت زمان بسیار طولانی دوام بیاورد. این عایق تا زمانی که از محل مورد نظر حذف نشود، از جای خود حرکت نمی‌کند و رطوبت را در خود نگه نمی‌دارد.

در بیشتر موارد نیازی به تعویض عایق اسپری فوم پلی اورتان نیست مگر این که آب و هوای نامساعد، حیوانات و حشرات، ساخت و ساز و… کارکرد این عایق را دچار مشکل کنند.

فایبرگلاس

عایق فایبرگلاس به دلیل موثر و مقرون به صرفه بودن همواره یک انتخاب عالی برای خانه‌ها محسوب می‌شود و اگر دچار آسیب دیدگی نشود، می‌تواند 80 تا 100 سال دوام بیاورد. با این حال پس از مدت 15 الی 20 سال لازم است عایق‌های خود را مورد بررسی قرار دهید و به آن‌ها رسیدگی کنید.

سلولز

عایق‌های سلولزی با محیط زیست سازگار هستند و در انسداد هوا نسبت به دیگر عایق‌ها موثر‌تر عمل می‌کنند. برخی مطالعات انجام شده بر روی این عایق‌ها نیز ثابت کرده است که آن‌ها می‌توانند هنگام آتش سوزی از خانه محافظت کنند.

عایق‌های سلولزی معمولا از مواد بازیافتی تهیه می‌شوند و با گذشت زمان از بین می‌روند. طول عمر این عایق‌ها حداکثر 20 الی 30 سال است و پس از 15 سال باید مورد بررسی قرار گیرند، زیرا آب و هوای نامساعد و مشکلات خارجی می‌تواند به آن‌ها آسیب برساند. از این عایق‌ها معمولا به عنوان عایق مکمل استفاده می‌شود و در صورت سالم بودن عایق اولیه، حتما باید به کهنگی عایق‌های سلولزی توجه کنید.

پشم معدنی

عایق پشم معدنی به دلیل دوام نسبتا خوبی که دارد، محبوب است و طول عمر آن به نوع پشم مورد استفاده از جمله پشم شیشه، پشم سرباره، پشم سنگ و… بستگی دارد. با توجه به این که گفتیم این عایق‌ها دارای طول عمر بسیار خوبی هستند، اما آن‌ها نیز هنگام قرار‌گیری در معرض عوامل مخرب دچار مشکل می‌شوند. عایق‌های پشم معدنی نیز مانند عایق‌های سلولزی به عنوان عایق مکمل مورد استفاده قرار می‌گیرند و ممکن است نیاز به بررسی داشته باشند.

چه عواملی طول عمر عایق را به خطر می‌اندازد؟

مهم نیست از چه نوع عایقی در خانه خود استفاده کرده‌اید و این عایق چه مدت زمانی دوام می‌آورد، مهم این است که بدانید تمامی عایق‌ها ممکن است یک روز دچار مشکل شوند. مهم‌ترین عواملی که موجب به خطر افتادن طول عمر عایق‌ها می‌شود عبارت است از:

سقف شما دچار نشتی و دیگر آسیب دیدگی‌های ناشی از آب شده است.

روی عایق کپک رشد می‌کند.

عایق به دلیل طوفان، وجود حیوانات و جابجایی سوراخ شده است.

عایق کثیف شده است و گرد و غبار را در خود جمع می‌کند.

خانه یک رویداد آب و هوایی شدید یا اتش سوزی را تحمل کرده است.

خانه قدیمی است و احتمالا مالکان قبلی آن از مواد نا مرغوبی استفاده کرده‌اند.

9 علامت مهم که نشان می‌دهد عایق خانه نیاز به تعویض دارد.

اگر مطمئن نیستید که عایق خانه شما دچار مشکل شده است یا نه و نیاز به تعویض دارد یا ندارد، باید به نشانه‌های زیر توجه کنید:

  1. دمای خانه در یک دمای ثابت نمی‌ماند و مدام تغییر می‌کند.
  2. دمای خانه همیشه خیلی گرم یا خیلی سرد می‌شود.
  3. تمام خانه پر از آب و رطوبت است.
  4. رسیدن به دمای مناسب در برخی اتاق‌های خانه دچار مشکل شده است.
  5. قبض‌های انرژی دارای مبلغ زیادی هستند.
  6. شخصی در خانه از آلرژی یا بیماری‌های مربوط به کپک و باکتری رنج می‌برد.
  7. افراد خانه از نشتی‌های مکرر در خانه گلایه می‌کنند.
  8. عایق‌های خانه خیس، نازک، جابجا و شکسته شده است.
  9. افراد خانه موش‌ها، راکون‌ها، سنجاب‌ها، حشرات و دیگر آفات و جوندگان را در خانه می‌بینند و با آن‌ها مشکل دارند.

منبع: reenergizeco

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *