عایق ها

عایق بندی چگونه کار می‌کند؟

عایق بندی

عایق مانعی مقاوم در برابر حرارت است که از ورود و خروج انرژی به داخل و خارج از خانه جلوگیری می‌کند. به بیانی دیگر، عایق در تابستان از ورود گرما به خانه جلوگیری می‌کند و در زمستان گرمای خانه را نگه می‌دارد. در نتیجه، خانه در تابستان خنک‌تر و در زمستان گرم‌تر می‌ماند و هزینه‌های انرژی نیز به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

محل نصب عایق

تابستان

در طول تابستان، پرتو‌های خورشید که به خانه‌ها می‌تابند قدرت بسیار زیادی دارند و می‌توانند دمای اتاق زیر شیروانی را تا 170 درجه افزایش دهند. این گرمای وارد شده به خانه، محیط خانه را گرم می‌کند و موجب ناراحتی اعضای خانه می‌شود. با این شرایط شما دو انتخاب خواهید داشت:

  1. تهویه مطبوع خود را روشن کنید و چرخش کنتور برق که هزینه بسیار زیادی برای شما خواهد داشت را تماشا کنید.
  2. از گرما رنج ببرید.

در خانه‌های معمولی که عایق ضعیفی دارند، هنگام روشن کردن تهویه مطبوع گرما با همان سرعتی که تهویه مطبوع می‌تواند خانه را خنک کند، وارد خانه می‌شود و تفاوتی چندانی ایجاد نمی‌شود. راه حل درست برای رفع این مشکل این است که بار حرارتی را کاهش دهید و از ورود گرما به خانه جلوگیری کنید.

عایق‌هایی که بر روی دیوار و سقف شیروانی نصب می‌شوند، میزان گرمای ورودی به خانه را کاهش می‌دهند و دمای محیط خانه را خنک‌تر نگه می‌دارند. در این حالت اگر از تهویه مطبوع استفاده کنید، نیازی به کار کردن زیاد آن نیست.

زمستان

عایق بندی خانه در زمستان می‌تواند خانه را تا حد بسیار زیادی گرم نگه دارد و تفاوت بسیار زیادی ایجاد کند. صاحبان خانه اغلب از خانه‌های سرد و بخاری‌هایی که به طور مداوم کار می‌کنند و نمی‌توانند محیط خانه را گرم نگه دارند، شاکی هستند. علت این موضوع این است که گرما با همان سرعتی که توسط بخاری تولید می‌شود، از محیط خرج می‌گردد. برای رفع این مشکل می‌توان دیوار‌ها و سقف خانه را عایق بندی کرد و از گرمای خانه در فصل سرد زمستان لذت برد.

بیشتر بدانید: عایق چیست و انواع آن کدامند؟

چرا عایق اتاق زیر شیروانی باید در کف اتاق نصب شود نه در قسمت زیرین سقف؟

عایق اتاق زیر شیروانی باید دقیقا روی کف اتاق زیر شیروانی که سقف طبقه اصلی خانه شما می‌شود، نصب گردد. زیرا شما سرما و گرمای زیر سقف شیروانی را لازم دارید که به عنوان منطقه مطبوع شاخته می‌شود.

در فصل زمستان، همه می‌خواهند گرمای محیط خانه خود را حفظ کنند و از هدر رفت گرما از قسمت سقف جلوگیری کنند. اگر بخواهید عایق را زیر سقف شیروانی قرار دهید، گرمای اتاق زیر شیروانی به صورت بیهوده افزایش می‌یابد و به راحتی از طریق تهویه از بین می‌رود. بنابراین لازم است که به طور کامل از ورود گرما به اتاق زیر شیروانی جلوگیری کنید و این کار تنها با نصب عایق در کف اتاق محقق می‌شود.

برای خنک‌تر ماندن اتاق زیر شیروانی در فصل تابستان، می‌توانید نوعی عایق اضافی یا مانع تابشی نصب کنید یا تهویه‌ای برای اتاق زیر شیروانی در نظر بگیرید تا گرما از آن خارج شود.

مزایای اضافی عایق

یک عایق بندی خوب که به درستی کار می‌کند، می‌تواند موجب کارکرد کم‌تر سیستم تهویه مطبوع و بخاری شود و علاوه بر صرفه جویی در هزینه‌های گرمایشی و سرمایشی، هوا را در مناسب‌ترین حالت خود باقی نگه دارد.

عایق موجب کاهش ورود صدای بیرون از خانه به داخل خانه می‌شود.

عایق سلولزی غیر قابل اشتعال از خانه در برابر آتش سوزی محافظت می‌کند و سرعت گسترش آتش را کاهش می‌دهد.

57% خانه‌هایی که به خوبی عایق بندی شده‌اند از نظر ساختاری دست نخورده باقی می‌مانند و نسبت به خانه‌های بدون عایق یا فایبر گلاس طول عمر بیش‌تری دارند.

عایق‌ها معمولا در برابر حشرات، موریانه، جوندگان، حیوانات موذی، کپک و قارچ مقاومت بسیار خوبی دارند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع عایق و روکش های آن

مقایسه عایق باد شده و عایق رولی

از رول‌های فایبرگلاس می‌توان در زیر زمین یا در قاب‌های باز و در موقعیت‌های جدید ساخت و ساز استفاده کرد. اما زمانی که خانه ساخته می‌شود، می‌توان آن را با غلاف رول کرد یا با مواد شل مانند فایبرگلاس یا سلولز باد کرد.

عایق‌های رولی باید بین هر تیرچه سقفی قرار بگیرند و از رو، زیر و اطراف بسیاری از موانع در اتاق زیر شیروانی عبور کنند. همین موضوع عملکرد عایق را با شکاف و حفره‌هایی مواجه می‌کند که می‌تواند موجب نشتی عایق شود.

در صورتی که، عایق‌های باد شده پوشش بسیار محکم‌تر و یکپارچه‌تری را ارائه می‌دهند.

زمانی که می‌خواهید یک اتاق زیر شیروانی که دارای عایق قدیمی است مجددا عایق بندی کنید، عایق‌های رولی به خوبی روی عایق‌های قدیمی قرار نمی‌گیرند و حفره‌ها یا شکاف‌های بسیار زیادی را ایجاد می‌کنند. به همین دلیل از عایق‌های باد شده استفاده می‌شود که تمامی مناطق غر قابل دسترس را می‌پوشاند.

مهم‌ترین مزیت عایق باد شده این است که هنگام استفاده از آن در واقع به جای یک محصول فایبرگلاس از عایق سلولزی استفاده می‌کنیم که ماده‌ای موثر‌تر، کارآمد‌تر، ایمن‌تر و ماندگار‌تر است.

مقایسه سلولز و فایبرگلاس

برای مقایسه بهتر عایق سلولزی و عایق فایبرگلاس، محققان کارایی و صرفه جویی در انرژی دو ساختمان را به صورت آزمایشی با یکدیگر مقایسه کرده‌اند. در یکسری از ساختمان‌ها از عایق سلولزی برای عایق بندی دیوار‌ها و اتاق زیر شیروانی استفاده شد و در ساختمان‌های دیگر از عایق فایبر گلاس.

در نهایت مشخص شد که خانه‌های عایق شده با عایق سلولزی نسبت به خانه‌های عایق شده با فایبرگلاس به انرژی کمتری برای گرم کردن و خنک کردن نیاز دارند و سلولز عایق بهتری بوده است.

با توجه به این که در برخی موارد فایبرگلاس یک انتخاب محتاطانه‌تر محسوب می‌شود اما با تغییر روند‌های ساختمان‌سازی، عایق سلولزی به دلیل داشتن مزایای بهتر کاربرد بیش‌تری دارد.

منبع: everguardinsulation

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *